Warszawa, polska stolica, jest coraz bliżej realizacji ambitnego projektu – pierwszej podziemnej trasy tramwajowej. Planowany termin ukończenia prac to połowa 2026 roku. Linia ta będzie obsługiwać trasę przez Ochotę, kończąc swoją trasę na Dworcu Zachodnim. Umowa dotycząca budowy została właśnie finalizowana, a prace mają rozpocząć się za dwa miesiące. Przewiduje się, że nowa trasa przyciągnie ponad 1,2 miliona pasażerów rocznie.

Ambicje stolicy nie kończą się na tej trasie. Podkreślając hasło „Warszawa – stolica najlepszej komunikacji”, prezydent Rafał Trzaskowski wyjaśnia, iż miasto nieustannie inwestuje w rozwój transportu publicznego. Po otworzeniu 11 stacji metra, miasto skupia się na rozwoju kolejnych linii metra, a także na nowych trasach tramwajowych. Wspomniana podziemna trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego to tylko jeden z wielu planów. Prace nad nią potrwają około 26 miesięcy i oznacza to, że już w 2026 roku mieszkańcy Warszawy będą mogli cieszyć się nową linią.

Kolejne inwestycje, takie jak linia tramwajowa na Kasprzaka czy rozbudowa zajezdni na Annopolu, są już w końcowej fazie. Komunikacyjny rozwój stolicy jest więc nieustanny, z kolejnymi projektami cały czas w trakcie realizacji.

Nowo budowana trasa tramwajowa będzie miała długość 1,6 km, z czego 500 metrów znajdować się będzie pod ziemią. Dzięki temu pasażerowie będą mogli dotrzeć do Dworca Zachodniego znacznie szybciej i wygodniej. Trasa będzie korzystna szczególnie dla mieszkańców Starej Ochoty, Szczęśliwic i Śródmieścia, ale również docelowo dla mieszkańców Woli, Wilanowa i Bemowa.

Trasa zacznie się na Dworcu Warszawa Zachodnia, gdzie znajdzie się podziemny przystanek tramwajowy. Skomunikuje on dworzec z innymi punktami miasta, tworząc komunikacyjny hub i ułatwiając przesiadki dla pasażerów.

Jak tłumaczy Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich, nowa trasa to kluczowy element większego planu skomunikowania różnych części miasta i stworzenia wielkiego węzła komunikacyjnego na Dworcu Zachodnim.

Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra, z dwoma peronami. Zostaną tam wybudowane ruchome schody i windy, a pasażerowie nie będą musieli wychodzić na powierzchnię, aby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Dokładne terminy i koszty projektu są już znane. Wykonawca – konsorcjum firm ZUE i Fabe – ma 26 miesięcy na przeprowadzenie całej budowy. Prace mają rozpocząć się w ciągu dwóch miesięcy po podpisaniu umowy. Inwestycja ma potrwać od 2024 do 2026 roku, a jej wartość to netto: 294 mln 820 tys. zł, brutto: 362 mln 629 tys. zł

Sytuacja transportu publicznego w Warszawie stale się rozwija, z 23 liniami tramwajowymi o łącznej długości 324 km i 400 składami wyjeżdżającymi na trasę w godzinach szczytu. Transport w stolicy jest priorytetem i źródłem dumy dla miasta, dlatego nieustannie modernizowany jest tabor tramwajowy.