Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zdecydowanie alarmuje o rosnącym problemie oszustw związanych z inwestycjami online. Wykorzystując wiarygodność znanych osobistości, oszuści prowadzą kampanie reklamowe, które skupiają się na zmyślonych produktach finansowych. UOKiK zachęca do aktywnego zaangażowania się w walkę z tymi kłamstwami.

Z każdym z nas może zdarzyć się to, że stanie się ofiarą cyberprzestępców. Reklamy obiecujące wysokie zwroty z inwestycji bez ryzyka w różne instrumenty finansowe takie jak waluty, kryptowaluty, weksle, akcje czy obligacje mogą kusić. Wszystko to jest jednak często osłonięte nielegalnie wykorzystywanymi wizerunkami popularnych osób, które nadają fałszywej informacji pozór prawdziwości i przyciągają jak magnes. Czy to naprawdę doskonała okazja? Czy jeden klik może zapewnić natychmiastowy zysk?

Nieznani sprawcy takich oszustw są nieugięci. Zgodnie z aktualnymi trendami, stale tworzą nowe metody wyłudzania pieniędzy, doskonalą strategie socjotechniczne i zastawiają pułapki. Często podszywają się pod znane osobistości lub renomowane firmy. I niezmiennie – obiecują szybkie, łatwe i duże zyski. Musimy być ostrożni! Te oszustwa mogą prowadzić do utraty naszych całych oszczędności – ostrzega Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Wciąż zmieniające się scenariusze oszustw mają jeden stały cel – wyłudzenie pieniędzy. Atak może polegać na pozyskaniu danych, takich jak loginy i hasła, lub na bezpośredniej próbie nakłonienia do dokonania przelewu.

Dzisiaj, 15 marca w Światowy Dzień Konsumenta, UOKiK rozpoczyna kampanię społeczną: „Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” Kampania ta jest kolejnym krokiem w edukacyjnym działaniu Prezesa UOKiK mającym na celu zwiększenie świadomości i bezpieczeństwa konsumentów. W ramach tego projektu zaangażowało się wiele instytucji.

Zgodnie z raportem IOCTA Europolu, onlineowe oszustwa inwestycyjne są jednym z najszybciej rozwijających się rodzajów cyberprzestępstw, powodując straty w milionach i dotykając tysiące ofiar.

„Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!” – przypomina UOKiK.