Przelot przez ostatnich 12 miesięcy w Warszawie ukazuje nam świetliste oblicze dynamicznych zmian, które zachodzą w kwestii infrastruktury drogowej. Szereg istotnych projektów, takich jak budowa nowych wiaduktów, estakady, przebudowa dwóch placów, dodatkowy most pieszo-rowerowy oraz modernizacja i powstanie nowych odcinków dróg, zostało ukończonych lub jest w trakcie realizacji.

Działania te są częścią szeroko zakrojonego planu mającego na celu poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy dla kierowców, rowerzystów i pieszych. Wśród ważniejszych projektów są remont ulicy Chmielnej, przebudowa placu Centralnego oraz konstrukcja podziemnego parkingu na placu Powstańców Warszawskich. Prezydent miasta, Rafał Trzaskowski, podkreśla, że celem tych działań jest przekształcenie Warszawy w miejsce przyjazne i dostępne dla wszystkich mieszkańców.

W jednym z najbardziej oczekiwanych projektów, który rozpoczął się w kwietniu 2020 roku, kierowcy mogli skorzystać z nowego wiaduktu w Rembertowie. Modernizacja tego odcinka, prowadzona na przestrzeni 20 miesięcy, obejmowała obszar o długości około 5 km. Wiadukt, o długości blisko 600 metrów, usprawnił ruch na skrzyżowaniu ulic Marsa i Żołnierskiej oraz ulic Marsa, Chełmżyńskiej i Okularowej.

Przebudowany wiadukt na ulicy Marywilskiej to kolejny projekt, który zakończono w ostatnim roku. Objęty remontem odcinek między ulicami Smugową a Kupiecką przeszedł kompleksową transformację. Wiadukt został wyburzony i odbudowany od nowa. W czerwcu kierowcy mogli już korzystać z pełnej szerokości obiektu, a następnie przeprowadzono prace elektryczne.

W połowie roku zakończyła się przebudowa ulicy Kondratowicza, gdzie teren przedtem stanowiący zaplecze dla budowy metra w dzielnicy Targówek, uległ zamianie w zieloną i bezpieczną przestrzeń. Efektem było powstanie tzw. „Aleja tysiąca drzew”, które posadzili sami mieszkańcy.

Od końca października kierowcy mogą korzystać z dwóch nowych jezdni na ulicy Lazurowej między ulicą Górczewską a trasą S8. W ramach projektu wybudowano nowe chodniki, drogę rowerową i przystanki autobusowe, a także posadzono 95 drzew i 6 tysięcy krzewów oraz zasadzono 5 tysięcy bylin i roślin ozdobnych.

31 października otwarto dla ruchu południowy wiadukt Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli. Po zakończeniu prac wykończeniowych planowanych na marzec 2024 roku, na nowych wiaduktach zostaną otwarte obustronne ciągi pieszo-rowerowe i pochylnie poprawiające dostępność drogi dla osób z ograniczeniami ruchowymi.

W listopadzie zakończyły się prace przy przebudowie ulicy Marszałkowskiej i placu Bankowego. Całość zmian dopełnia nowo posadzona zieleń – ponad 70 drzew oraz kilkadziesiąt tysięcy krzewów, bylin i pnączy.

Przebudowa placu Trzech Krzyży miała miejsce w zeszłym roku. Teraz piesi i kierowcy korzystają tu z nowej nawierzchni jezdni i chodników, a rowerzyści z nowej infrastruktury rowerowej. Przywrócono również zieleń w postaci drzew, krzewów, bylin, trawników i wysp zielonych.

Pod koniec budowy jest most pieszo-rowerowy przez Wisłę. 452-metrowa przeprawa znacznie przybliży lewobrzeżną Warszawę do centrum. Prace wykończeniowe są w toku, a zakończenie projektu zaplanowane jest na wiosnę 2024 roku.

Na pół drogi do ukończenia jest również modernizacja placu Na Rozdrożu. Po zakończeniu prac wszystkie przejścia na placu będą naziemne, co ułatwi poruszanie się między różnymi częściami placu.