Warszawskie Metro ogłosiło przetarg na prace przedprojektowe związane z budową IV linii metra, która obejmuje również Stację Techniczno-Postojową. Na ten cel Zamawiający przygotował fundusz wysokości 50 mln 922 tys. zł brutto. W odpowiedzi na zaproszenie zgłosiły się trzy firmy, które przedstawiły swoje propozycje finansowe, nieco przekraczające założony budżet. Oferty te pochodzą od firm ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. (54,7 mln zł brutto), Voessing Polska Sp. z o.o. (52,3 mln zł brutto) oraz Metroprojekt sp. z o.o. (52,2 mln zł brutto). Wszystkie oferty zostaną teraz poddane szczegółowej analizie przez specjalną komisję przetargową.
Przedsięwzięcie to ma kluczowe znaczenie dla integracji systemu transportowego stolicy. Czwarta linia metra połączy 9 dzielnic miasta i przełamie istniejące bariery transportowe takie jak linie kolejowe czy główne arterie drogowe, co zwiększy dostępność i ułatwi korzystanie z transportu publicznego. Szacowany czas realizacji projektu wynosi do 2027 roku.
Do zadań wybranego w przetargu wykonawcy będzie należało m.in. opracowanie stref wpływu budowy metra na otaczającą zabudowę, dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej, a także projektu koncepcyjnego. Dodatkowo, firma będzie odpowiedzialna za analizę trasy linii M4, uwzględniającą lokalizację obiektów, potencjalne punkty konfliktowe, istniejące budynki oraz naturalne bariery.
Projekt ma również dać odpowiedź na pytanie o możliwość wprowadzenia autonomicznego systemu prowadzenia ruchu pojazdów oraz zastosowania drzwi peronowych na stacjach. Ważnym aspektem będzie również ekologia, np. sposoby zaopatrywania w energię i ciepło czy wykorzystanie wód opadowych.
Czas na realizację projektu wynosi 38 miesięcy. Wybór najkorzystniejszej oferty zostanie dokonany przez zamawiającego po rekomendacji komisji przetargowej składającej się z przedstawicieli miejskich biur i jednostek oraz reprezentantów dzielnic. Ocena ofert będzie miała miejsce według kryterium cenowego (60%) oraz dodatkowego doświadczenia wykonawców (40%).
Należy podkreślić, że przetarg nie obejmuje opracowania koncepcji architektonicznej elementów wystroju lub zagospodarowania terenu w rejonie projektowanych obiektów naziemnych linii metra. Te elementy będą przedmiotem oddzielnego postępowania prowadzonego przez miasto Warszawa, które ma miejsce podczas trwających prac przedprojektowych.
Zgodnie z planem, nowa linia M4 będzie najdłuższą linią metra w Warszawie, dłuższą od istniejących linii M1 i M2. Przewiduje się, że będzie miała 26 kilometrów i 23 stacje – w tym dwie wspólne z M2 i M3. Dodatkowo ośmiu stacji zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych, a planowany jest również budowa kolejnej stacji techniczno-postojowej oraz nowej centralnej dyspozytorni.