Rozpoczynają się zaawansowane prace projektowe na pierwszym odcinku trzeciej linii metra w Warszawie. Planowany przebieg tej linii metra to trasa od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Nowa linia, która będzie miała ponad 8 km długości, obejmie siedem stacji, z czego szóstka to całkowite nowości w sieci metra. Wszystko wskazuje na to, że budowa M3 ruszy pełną parą w 2028 roku, a pierwszych pasażerów pojedzie nią kilka lat później.

Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy stwierdził, że chce uczynić Warszawę idealnym miejscem nie tylko do pracy, ale przede wszystkim do życia. Dlatego taki nacisk kładzie na rozbudowę komunikacji miejskiej, której podstawowy element stanowi metro. Budowanie kolejnych linii metra ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców, a trzecia linia metra jest inicjatywą szczególnie ważną dla mieszkańców prawobrzeżnej części miasta.

Przetarg na projektowanie linii M3 zostanie ogłoszony w środę 20 grudnia i opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Przedmiot przetargu nosi oficjalną nazwę „Wykonanie prac projektowych dla III linii metra w Warszawie – Etap I – Praga wraz ze Stacją Techniczno-Postojową” i zostanie zamieszczony na stronie internetowej TED (internetowa wersja „Suplementu do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej”). Po ogłoszeniu przetargu, potencjalni wykonawcy będą mogli składać swoje oferty na realizację tego ambitnego projektu.

Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 zakończy się planowo w 2026 roku, co pozwoli na ogłoszenie przetargu na budowę tej linii. Planuje się, że umowa z wykonawcą tego zadania zostanie podpisana w 2027 roku, co pozwoli na rozpoczęcie prac budowlanych już w 2028 roku.

W Masterplanie dla Warszawy do 2050 roku planowane jest przedłużenie drugiej części linii M3 przez Wisłę i Mokotów na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury). Równolegle z projektowaniem linii M3 będą prowadzone prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP).

Obecnie w Warszawie trwają prace nad trzema ostatnimi stacjami na bemowskim odcinku linii M2: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Budowana jest również stacja techniczno-postojowa Karolin. To ostatni etap prac na tej linii, która po ukończeniu wydłuży się o kolejne 4 km tuneli i będzie oddana do użytku w 2026 roku. Sieć metra w Warszawie liczyć będzie wówczas 46 km – z 42. stacjami.