Kolejny etap przekształcenia Marszałkowskiej w tzw. „Zieloną Marszałkowską” jest coraz bliżej realizacji, z nowym odcinkiem ścieżki rowerowej prowadzącym od ul. Królewskiej poprzez plac Żelaznej Bramy aż do placu Bankowego. Proces ten ma na celu tworzenie spójnej trasy rowerowej, która łączy różne dzielnice Warszawy z centrum miasta. Wkrótce rozpoczną się prace nad jej wymiernym przedłużeniem na północ, kiedy to ścieżka będzie prowadzić wzdłuż ulicy Andersa na Muranowie. Wprowadzone zmiany obejmują nie tylko stworzenie samej trasy, ale również dodatkową zieleń na okolicznych ulicach.
Zespół ulic Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska tworzy wielokilometrowy korytarz łączący Bielany i Żoliborz ze Śródmieściem. Jest to kluczowe miejsce, które ma docelowo stać się obszarem porozumienia dla rowerzystów z dalszych części miasta. W ostatnim czasie główne działania skoncentrowano na ulicy Marszałkowskiej. W ubiegłym roku ukończono odcinek wzdłuż placu Defilad i stworzono przejazdy rowerowe w okolicy ronda Dmowskiego. Obecnie kończy się budowa drogi od skrzyżowania z ulicą Królewską do alei „Solidarności”, która obejmuje również odcinek przez plac Bankowy.
Jednym z istotnych elementów każdego etapu budowy trasy rowerowej jest remontowanie chodników oraz tworzenie nowych szpalerów drzew, trawników i kwiatów, które przyczyniają się do tworzenia przyjaznej przestrzeni publicznej. Te zmiany są integralnym elementem tworzonego krok po kroku Nowego Centrum Warszawy.
Teraz nastąpi kolejny etap rozbudowy – tym razem na ulicy Andersa i w jej najbliższym otoczeniu. Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął przetarg na budowę ścieżki rowerowej od Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Nowa infrastruktura ma mieć formę dwukierunkowej drogi dla rowerów poprowadzonej po zachodniej stronie ulicy. Ścieżka będzie integralną częścią istniejących tras rowerowych na ulicach Bonifraterskiej, Świętojerskiej, Anielewicza i Dawidowskiego.
Dalsze plany obejmują wymianę kilku sygnalizacji świetlnych na nowocześniejsze, przebudowę lub remont chodników oraz rozbudowę infrastruktury dla różnych użytkowników ulicy, nie tylko dla rowerzystów. Wybrana firma będzie miała 20 miesięcy na realizację całego zadania, co oznacza, że zgodnie z planem prace będą toczyły się w latach 2024-25.
Oprócz tego, kontynuowane są prace nad wcześniejszym odcinkiem drogi dla rowerów na ul. Andersa – od placu Bankowego do ul. Nowolipki, przez al. „Solidarności”. Planowane jest również zaprojektowanie dalszego odcinka tej trasy – na ulicy Mickiewicza, od rejonu Dworca Gdańskiego do placu Wilsona. Wszystko to jest częścią większego planu obejmującego m.in. zmiany na trzech śródmiejskich placach – Bankowym, Teatralnym i Żelaznej Bramy.