Mimo chłodnej pory roku, prace związane z modernizacją Trasy Łazienkowskiej w rejonie Saskiej Kępy nie wykazują oznak zwolnienia. Na nowo wybudowanych podporach konstruowany jest pierwszy z planowanych wiaduktów, na stronie północnej. Wzdłuż alei Stanów Zjednoczonych można dostrzec również struktury ekranów dźwiękochłonnych, które mają na celu ochronę mieszkańców przed hałasem drogowym.

Proces rozbiórki północnego wiaduktu Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Bajońską i Paryską rozpoczął się w lipcu ubiegłego roku. Teraz, na jego miejscu, rośnie nowa konstrukcja. Pierwszym krokiem było wbicie pali i utworzenie na nich ław fundamentowych. Następnie przystąpiono do budowy jedenastu podpór dwusłupowych oraz dwóch przyczółków – skrajnych podpór nowego wiaduktu. Zakończono już prace nad nowymi podporami, które znajdują się w tych samych miejscach co szerokie filary starego wiaduktu. Dzięki zmianie kształtu podpór poprawi się widoczność i bezpieczeństwo osób przechodzących pod wiaduktem.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podkreśla, że remonty i modernizacje istniejących dróg oraz realizowanie nowych inwestycji transportowych w stolicy są priorytetem. Prace na Saskiej Kępie stanowią kolejny etap przebudowy Trasy Łazienkowskiej. W przeszłości udało się już zmodernizować most Łazienkowski, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiadukt na Przyczółku Grochowskim. Aktualnie skupia się na modernizacji odcinka trasy przebiegającego przez prawobrzeżną część Warszawy. Pierwszy wiadukt na Saskiej Kępie ma być gotowy już latem, a drugi w przyszłym roku.

Na podporach trwa obecnie budowa płyty wiaduktu, czyli elementu, na którym umiejscowiona zostanie jezdnia. Aby nadać płycie odpowiedni kształt stosowane są szalunki. Ich montaż wymagał ustawienia bramownic ograniczających przejazd ulicy Paryskiej pojazdom o wysokości powyżej 3,5 m. Szalunki montowane są przy pomocy tymczasowych rusztowań i tworzą formę, w której układane są stalowe pręty zbrojeniowe. Całość będzie następnie zalewana betonem, tworząc kolejne fragmenty płyty każdego z 11 przęseł nowego wiaduktu. Obiekt ma być gotowy w połowie 2024 roku. Po przeniesieniu ruchu na nowy wiadukt, prace zostaną przeniesione na stronę południową.

Poza budową wiaduktu, trwa również proces wznoszenia ekranów dźwiękochłonnych wzdłuż alei Stanów Zjednoczonych, na odcinku od ulicy Bajońskiej do ulicy Międzynarodowej. Ekrany mają za zadanie ochronić okoliczne obszary przed hałasem drogowym. W tym rejonie zostanie także położona „cicha nawierzchnia”.

Przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Paryską i Bajońską oraz budowa ekranów wymagała zmiany przebiegu wielu sieci: gazowej, wodociągowej, energetycznej i telekomunikacyjnej, kanalizacji deszczowej oraz oświetlenia drogowego. Prace te są już mocno zaawansowane.

Zmiana oświetlenia i oznakowania sprawi, że droga stanie się bardziej bezpieczna. Ponadto, wzdłuż alei Stanów Zjednoczonych zostanie posadzonych ponad 70 nowych drzew, które wraz z już rosnącymi drzewami utworzą obustronne szpalery. Pojawi się także blisko 15 tysięcy dodatkowych krzewów, liczne byliny, pnącza oraz trawniki.

Całość inwestycji jest realizowana przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta i jej zakończenie przewidziane jest na połowę 2025 roku. Generalnym Wykonawcą robót budowlanych jest firma WARBUD, natomiast funkcję Inżyniera kontraktu pełni firma Bico Group Sp. z o.o.

Inwestycja uzyskała dofinansowanie z budżetu państwa w wysokości 101 159 257,40 złotych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Przewidywana całkowita wartość prac wynosi 106 483 428,84 złote.

Od 8 lipca 2023 roku zamknięta dla ruchu indywidualnego jest północna jezdnia alei Stanów Zjednoczonych – prowadząca wcześniej w kierunku centrum. Samochody jadące w tym kierunku zjeżdżają na jezdnię południową za Kanałem Wystawowym. Na stronę północną wracają w rejonie węzła z Wałem Miedzeszyńskim.

Na jezdni południowej alei Stanów Zjednoczonych wyznaczone są trzy pasy ruchu – jeden do centrum i dwa w przeciwnym kierunku, z czego jeden przeznaczony jest dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego, taksówek, pojazdów MTON i motocykli. Czynne są także pasy do skrętu w ulicę Saską w kierunku Gocławia oraz w ulicę Urugwajską.

Ulica Międzynarodowa nadal ma połączenie z Trasą Łazienkowską. Natomiast północny odcinek ulicy Saskiej stracił możliwość skrętu z alei Stanów Zjednoczonych w stronę ulicy Zwycięzców ani wyjazdu z ulicy Saskiej na Trasę Łazienkowską.

Główną drogą objazdową podczas przebudowy wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Bajońską i Paryską jest Trasa Siekierkowska.