W pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku, Urząd Miasta Stołecznego Warszawa współpracując z lokalnymi służbami porządkowymi, zrealizował 1162 inspekcje dotyczące taksówek i przewozów samochodów osobowych na terenie stolicy. Z tych badań, na niepokojąco wysoką liczbę 412 zidentyfikowano różnorodne nieprawidłowości. Nielegalne działania obejmowały między innymi brak wymaganych uprawnień do prowadzenia pojazdu, posługiwaniu się sfałszowanymi dokumentami tożsamości oraz wykorzystywaniu pracowników bez odpowiednich zezwoleń prawnych.
Podczas przeprowadzonych kontroli od stycznia do września 2023 roku, najistotniejsze stwierdzone naruszenia prawne obejmowały: podszywanie się 57 kierowców pod legalny transport drogowy osób bez posiadania stosownej licencji, skierowanie przez pośredników przewozu osób 36 razy transportu do przedsiębiorców bez wymaganej licencji „TAXI”, posługiwanie się fałszywym prawem jazdy przez 30 kierowców oraz 45 kierowców nie posiadających uprawnień do prowadzenia pojazdów.
Dodatkowo, ujawniono jednego kierowcę pod wpływem środków odurzających, 44 kierowców bez przeprowadzonych badań lekarskich i psychologicznych, naruszenie lokalnej legislacji w 131 przypadkach, zatrzymanie 88 dowodów rejestracyjnych, jedno poszukiwane taxi oraz jeden gefabrykowany wypis z licencji. Co więcej, pięciu kierowców taksówek nałożono sankcje za pobranie opłat niezgodnych z cennikiem, co jest uznawane za naruszenie lokalnego prawa.
Podczas tych kontroli drogowych, ogromne naruszenia ustawy o transporcie drogowym wyniosły kwotę 2 778 500 zł. Jednakże, maksymalna suma mandatów nałożonych podczas jednej inspekcji drogowej nie może przekroczyć kwoty 12 tys. zł według Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego, który nakłada kary administracyjne za takie przewinienia. W trakcie tych działań kontrolnych, Straż Graniczna zatrzymała dwudziestu siedmiu kierowców.
Ważne jest przypomnienie, że każdy kierowca po zakończonym kursie ma obowiązek niezwłocznego wydania paragonu fiskalnego, który może być również przesłany przez aplikację na urządzenie mobilne klienta. Odmowa wydania paragonu przez przewoźnika jest uważana za naruszenie prawa i może stanowić podstawę do odmowy zapłaty za usługę transportową.