Najważniejszym projektem rowerowym w stolicy Polski w tym roku jest przebudowa ulicy Andersa, za którą odpowiada ZDM w Warszawie. Tego zadania podjął się Wegarten, lokalna firma budowlana, która zaoferowała najbardziej opłacalne warunki – 31,8 mln złotych, co jest kwotą niższą od przewidywanej w kosztorysie.
Zgodnie z formatem przetargu „zaprojektuj i wybuduj”, Wegarten opracuje dokumentację budowlaną i wykonawczą na podstawie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu. Następnie firma przystąpi do realizacji projektu na miejscu. Prace planowane są na okres 20 miesięcy od momentu podpisania umowy, a więc końcówka prac przypada na lata 2024-25.
Ten projekt stanowi kluczowy element większej sieci rowerowej śródmieścia i jest kolejnym etapem tworzenia „kręgosłupa” rowerowego centrum miasta. Po ukończeniu najnowszej części trasy rowerowej na ulicy Marszałkowskiej i placu Bankowym, zaprezentowany został szczegółowy plan dalszej rozbudowy. W pełni funkcjonalna trasa powstanie po jej przedłużeniu na północ, aby umożliwić dostęp rowerem z Żoliborza i Bielan do Nowego Centrum Warszawy.
Niedawno podpisana umowa dotyczy ulicy Andersa od rejonu Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. W tym samym czasie trwają prace nad II etapem, który obejmuje odcinek od ulicy Nowolipki przez rejon stacji metra Ratusz-Arsenał aż do połączenia z placem Bankowym, oraz nad koncepcją dalszego ciągu wzdłuż ulicy Mickiewicza i placu Wilsona. Ta międzydzielnicowa trasa prowadząca do Śródmieścia, liczyć będzie łącznie 3 kilometry.
Wszystkie etapy mają na celu stworzenie korytarza rowerowego o długości prawie 8 kilometrów biegnącego ulicami Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska-Waryńskiego. Miasto równocześnie pracuje nad ulepszeniem jakości istniejących tras, poprzez ich przebudowę i rozbudowę infrastruktury rowerowej.
Pierwszy etap obejmuje budowę asfaltowej dwukierunkowej ścieżki rowerowej o długości 1,2 kilometra, która zostanie połączona ze wszystkimi odcinkami w pobliżu. Konieczne jest także przebudowanie wszystkich skrzyżowań ze starymi systemami sygnalizacji świetlnej.
Planowany jest odpowiedni przebieg ścieżki, tak aby minimalnie ingerować w zieleń i nie pogarszać warunków życia drzew. Droga rowerowa będzie biec po zachodniej stronie ulicy Andersa, a wszelkie zbędne powierzchnie betonowe lub wyłożone płytkami zostaną usunięte i zastąpione zielenią, tam gdzie to możliwe.
Umowa zawiera również dwa mniejsze dodatki: przedłużenie istniejących pasów rowerowych na ulicy Bonifraterskiej oraz budowę krótkiego odcinka drogi dla rowerów na wschodniej stronie ulicy Andersa od skrzyżowania z ulicą Świętojerską do włączenia w ulicę Długą, przy wejściu do stacji metra.