W bieżącym roku, Warszawa realizuje największy projekt inwestycyjny skierowany na rozbudowę infrastruktury rowerowej. Ważnym elementem tej strategii jest planowana przebudowa ulicy Andersa, która przewiduje utworzenie nowego ciągu rowerowego. Umowa na realizację tego zadania została już podpisana przez Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) w stolicy z firmą Wegarten. Oferta przedstawiona przez tę warszawską firmę wyniosła 31,8 mln złotych, co okazało się najlepszą propozycją cenową i było niższym kosztem niż zakładano pierwotnie. Cały proces będzie obejmować zarówno przygotowanie niezbędnej dokumentacji budowlanej i wykonawczej, jak i prace bezpośrednio w terenie, a całość przygotowań oraz budowy została zaplanowana na 20 miesięcy od momentu podpisania umowy.
Prace związane z tym projektem mają rozpocząć się w 2024 roku i potrwają do 2025 roku. Planowane działania są kontynuacją dążenia do stworzenia „kręgosłupa” rowerowego dla śródmiejskiej sieci komunikacji. Wraz z oddaniem do użytku najnowszej trasy rowerowej na ulicy Marszałkowskiej, został zaprezentowany plan dalszej rozbudowy tego odcinka. Pełne możliwości nowej trasy rowerowej będą mogły zostać wykorzystane dopiero po jej rozszerzeniu w stronę północną Warszawy. Dzięki temu mieszkańcy Żoliborza, a nawet Bielan, będą mieli łatwiejszy dojazd do Nowego Centrum Warszawy.
Podpisana umowa obejmuje przebudowę ulicy Andersa na odcinku od Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Równocześnie prowadzone są prace projektowe na drugim etapie tego przedsięwzięcia, który obejmuje odcinek od ulicy Nowolipki przez stację metra Ratusz-Arsenał aż do placu Bankowego. W tym samym czasie powstaje koncepcja kolejnego etapu rozwoju infrastruktury rowerowej wzdłuż ulicy Mickiewicza i placu Wilsona. Po zakończeniu tych wszystkich etapów, ścieżka rowerowa prowadząca ulicami Mickiewicza, Andersa, Marszałkowska i Waryńskiego będzie miała prawie 8 kilometrów długości.
Jednym z podstawowych celów pierwszego etapu jest budowa asfaltowej, dwukierunkowej trasy rowerowej na odcinku o długości 1,2 kilometra. To pozwoli na łatwe połączenie z istniejącymi już ścieżkami rowerowymi w okolicy. W ramach realizacji tego celu przewidziana jest także przebudowa wszystkich skrzyżowań z przestarzałą sygnalizacją świetlną.
W projekcie szczególną uwagę zwrócono na ochronę zieleni miejskiej – trasa rowerowa na ulicy Andersa ma być zaprojektowana tak, aby możliwie najmniej ingerować w istniejące tereny zielone i nie pogarszać warunków życia dla drzew rosnących wzdłuż tej ulicy. W miarę możliwości przeprowadzane będą również tak zwane „rozpłytowania”, które polegają na usuwaniu zbędnych betonowych powierzchni i zastępowaniu ich zielenią.