Postanowieniem rady miasta, kwota 56 milionów złotych została przeznaczona na prace przedprojektowe dla czwartej linii metra w stolicy Polski. Linia ta ma połączyć Tarchomin z Wilanowem, będąc długą na 26 kilometrów trasą z 23 stacjami. Od teraz firmy, które są zainteresowane wykonaniem prac przedprojektowych na tej nowej trasie, mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu.

Spółka Metro Warszawskie Sp. z o.o., pełniąca rolę Inwestora Zastępczego, w dniu dzisiejszym przekazała do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na prace przedprojektowe dla IV linii metra, który obejmuje również Stację Techniczno-Postojową w Warszawie. Do roku 2027 planowane jest zakończenie prac przedprojektowych dla linii M4.

Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, podkreśla znaczenie szczegółowego planowania trasy linii M4, lokalizacji stacji i wyjść oraz powiązań między metrem a komunikacją naziemną. Jego zdaniem, czwarta linia metra zdecydowanie wzmocni system komunikacji miejskiej, łącząc 9 dzielnic, pokonując bariery komunikacyjne, takie jak linie kolejowe i główne arterie drogowe oraz tworząc dogodne węzły przesiadkowe.

W przetargu na prace przedprojektowe dla IV linii metra uwzględniono różne elementy, takie jak opracowanie projektu koncepcyjnego, identyfikację stref wpływu, dokumentację hydrogeologiczną i geologiczno-inżynierską. Wytworzony w wyniku tego dokument stanie się podstawą do przygotowania projektu budowlanego i przetargu na budowę.

Nowa linia będzie najdłuższą linią metra w Warszawie, dłuższą od obecnych linii M1 i M2. Założono, że będzie miała 26 kilometrów i 23 stacje, z czego dwie będą wspólne z liniami M2 i M3. Planowane jest wyposażenie ośmiu stacji w komory torów odstawczych oraz budowa nowej stacji techniczno-postojowej i nowej centralnej dyspozytorni.

Zadaniem firmy wybranej w przetargu będzie między innymi opracowanie stref wpływu budowy obiektów metra na sąsiedztwo oraz dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej. Prace przedprojektowe mają również odpowiedzieć na pytanie, czy możliwe będzie wprowadzenie autonomicznego ruchu pojazdów i zastosowanie systemu drzwi peronowych na stacjach. Ważna będzie też analiza możliwości wykorzystania rozwiązań proekologicznych.

Na wykonanie wszystkich prac wykonawca będzie miał 38 miesięcy. Wyboru najkorzystniejszej oferty dokona zamawiający, po rekomendacji komisji przetargowej. Kryteria oceny ofert obejmują cenę (60 proc.) oraz dodatkowe doświadczenie osoby wykonującej pracę.

Należy zauważyć, że zakres zamówienia nie obejmuje koncepcji architektonicznej elementów wystroju hal peronowych i hal odpraw czy zagospodarowania terenu w rejonie projektowanych obiektów naziemnych linii metra. Takie elementy będą przedmiotem odrębnego postępowania prowadzonego przez miasto stołeczne Warszawa w trakcie trwających prac przedprojektowych.