Zaprezentowany w 2023 roku plan rozbudowy warszawskiego systemu transportu publicznego przewiduje istotne zmiany, które mają zostać wprowadzone do 2050 roku. Wytyczone przez stolicę kierunki rozwoju skupiają się głównie na ekspansji sieci metra i tramwajów. Zgodnie z tym ambitnym planem, liczba linii metra wzrośnie z obecnych dwóch do pięciu, co oznacza, że prawie wszystkie stołeczne dzielnice zyskają bezpośredni dostęp do metra. Równocześnie planowane jest znaczące wzmocnienie sieci tramwajowej, w której pojawią się nowe trasy, takie jak tramwaj na Zieloną Białołękę czy Gocław.
Wytyczony w masterplanie scenariusz rozwoju transportu publicznego dla Warszawy obejmuje konkretnie sformułowane cele. Przewiduje on budowę nowych stacji metra M1 – Plac Konstytucji oraz Muranów. Kontynuacja prac nad drugą linią metra M2 ma doprowadzić do jej rozszerzenia aż do Bemowa, Ursusa, Żerania i Żoliborza. Planowana jest także budowa trzeciej linii metra M3, która połączy Stadion Narodowy z Grochowem, Gocławiem i stacją PKP Żwirki i Wigury na Mokotowie. Kolejne dwie linie metra, M4 i M5, mają przebiegać odpowiednio z północy na południe, łącząc Tarchomin z Wilanowem, oraz ze wschodu na zachód, łącząc Ursus z Gocławkiem.
Plan rozbudowy sieci transportu szynowego w Warszawie zakłada, że do 2050 roku długość tras metra wzrośnie z obecnych 42 km do imponujących 113 km. Liczba stacji ma się zwiększyć do 103. To oznacza, że ponad połowa mieszkańców stolicy będzie mieszkać nie dalej niż 1 km od najbliższej stacji metra. Dodatkowo, planowany jest rozwój sieci tramwajowej, między innymi poprzez powstanie trasy łączącej Miasteczko Wilanów z Wolą.