Polska stolica, Warszawa, zainwestuje dodatkowe 164 miliony złotych w celu poprawienia bezpieczeństwa na swoich drogach. Będzie to miało za rezultat podniesienie całkowitej sumy przeznaczonej na ten cel w budżecie miejskim do nieosiągalnej wcześniej kwoty 284 milionów złotych. Zadaniem jest finalizacja projektu modernizacji pieszych przejść drogowych, które zostały ocenione najniżej w audycie bezpieczeństwa.
„Zamierzamy jeszcze bardziej przyspieszyć tempo realizowanych inwestycji i kontynuować działania zmierzające do redukcji liczby ofiar wypadków drogowych. Istniejący już budżet na poprawę warunków bezpieczeństwa na drogach zostanie powiększony o dodatkowe 164 miliony złotych” – zapowiada Tomasz Mencina, zastępca prezydenta stołecznego miasta Warszawy. Na sesji Rady Miasta Stołecznego Warszawy, która odbędzie się 17 października, radni będą omawiać tę propozycję. Dodatkowo, te fundusze zostaną rozłożone na cztery lata.
Warszawa planuje wydać minimum 284 miliony złotych na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego do roku 2028, co w połączeniu z wcześniej poniesionymi wydatkami przekroczy kwotę pół miliarda złotych. Będzie to największa suma przeznaczona na ten cel w historii miasta.
Warszawa rokrocznie przeznacza dziesiątki milionów złotych na poprawę warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dzięki tym funduszom powstają nowe ronda, sygnalizacje świetlne, azyle, elementy uspokajające ruch oraz oświetlenie. „Wszystkie te działania są niezwykle świadome i dobrze zaplanowane, co jest możliwe dzięki przeprowadzonemu audytowi bezpieczeństwa pieszych przejść drogowych. Efekty tych działań są imponujące, liczba ofiar wypadków drogowych jest znacząco niższa od średniej krajowej oraz europejskiej i co najważniejsze – ciągle obniża się” – tłumaczy Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Środki finansowe na poprawę warunków bezpieczeństwa na warszawskich drogach będą wykorzystane na budowę nowych rond, sygnalizacji świetlnych oraz wprowadzenie elementów uspokajających ruch. Te działania obejmą wszystkie piesze przejścia drogowe oznaczone jako „priorytetowe” w audycie BRD, to jest te, które zostały ocenione najniżej przez audytorów. „Planujemy osiągnąć ten cel do roku 2028. Obecnie jesteśmy na półmetku tego procesu, co oznacza, że do przebudowy pozostaje jeszcze 170 takich lokalizacji. Zmiany w każdym z tych miejsc będą oparte na rekomendacjach audytorów i dostosowane do specyfiki danego miejsca” – dodaje Łukasz Puchalski.
Do chwili obecnej Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził już 772 takie działania na 580 pieszych przejść drogowych. Ponadto, 2100 pasów dla pieszych otrzymało dodatkowe oświetlenie, co stanowi niemal wszystkie wymagane miejsca.
Statystyki z ostatnich lat wykazują spadek liczby śmiertelnych wypadków drogowych. Jednak, aby zapewnić efektywną realizację programu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, potrzebna jest dokładna analiza zagrożeń oraz stabilne finansowanie inwestycji. W październiku w Zarządzie Dróg Miejskich zostanie utworzony nowy departament ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, który będzie nadzorował realizację nowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego, kontynuował projekt „Droga na szóstkę” (bezpieczeństwo pod szkołami) oraz prowadził badania i analizy.